Barracuda og Cuda
Den første Barracuda så dagens lys i 1964 og var lavet på A-body Plymouth Valiant V-100, faktisk blev Baracuda i 1965 markedsført i Canada som Valiant Barracuda. Det var en fastback og sidst i 1964 kunne den fås som Formula S en sportsudgave.
Standard Barracuda havde i starten push buttom gearskift siddende til venstre for rettet, det var knapper man trykkede ind – drive –reverse- parking o.s.v. senere blev det skiftet til alm. Håndgear eller som alm. gulvgear hvis man valgte manuelt skift.
Hjul afstand var 108 inc.standard motor var slant six ( 6 cyl.) 225 cui 145 hk , eneste andet tilvalg af motor var 273 cui smallblock v-8 med 180 hk, men i modsætning til Mustang som havde godt fat i de unge så havde Barracudaen p.g.a. den var en Valiant baseret fastback ikke fat i dem, men mere de modne og fornuftige………..der var et stort bagagerum idet de bagerst sæder kunne lægges ned.
Barracudaen var meget manøvre dygtig og kvick om end ingen racer, man arbejede på Barracuda Formula s version idet man viste at de ungen ville have fart i 1965 var man klar med en Barracuda Formula S, som undervogns mæssigt og motor mæssigt var sat op til race, den fik den nye Commando 4 portet 276 v-8 under hjelmen, 235 hk var der i den lette bil, den strammere/stærkere undervogn og motor gjorde at Barracuda Formula S ikke var til at spøge med den kom pænt fra land med 0-60 miles på 8,5 sek.
Anden Generation af Barracuda 1967-1969.
Mustang var stadigvæk førende så Chrysler lavede nogle forbedringer for at gøre bilen mere ”ungdommelig” man ændrede blandt andet den enorme bagrude – stadigvæk fastback- og skabte en ungdommelig udseende A-body stadigvæk med masser af bagagerums plads, motoren blev gjort større så den kunne rumme en 383 cui, i starten fyldte motor så meget at der ikke var plads til powersteering dette blev dog hurtig ændret senere samme år ( 1967 ) .
Der var 4 motor valg i 1967
225 cui slant six – 276 cui V-8 2 barrel 180 hk – 276 v-8 4 barrel 235 hk og 383 v-8 Commando 280 hk, denne motor 383 kunne kun tilkøbes i fastback Barracuda S version.
1968.
Stadigvæk var der focus på motorer således var der i 1968 stadigvæk flere motorer at vælge imellem 225 cui, 273 blev droppet til fordel for den nye 318 cui V-8 og samtidig kom den nye 340 V-8 også på banen og den forstod at fyre op under Barracudaen, det var en perfekt omdrejnings villig motor for den lette bil, den fyldet ikke så meget som 383 bigblock cui, så man kunne lave forbedringer m.h.t. powersteering-luftindtag- o.lign. 340 cui motoren smallblock ydede ca. 275 hk- 383 cui som stadigvæk kunne fåes ydede 300 hk, men 340 var hurtig p.g.a. den lave vægt den kørte 0-60 miles på 7,8 sek og ¼ mil (402 meter) på 15,5 sek og det må siget at være rigtig hurtigt ….
Siden gik det slag i slag og i 1970 så Cudaen eller den nye E-body Barracuda dagens lys – jeg vil lige indskyde at Plymouth allerede i 1968 markedsførte/brygte udtrykket CUDA ved præsentation af en Barracuda Formula S med ”alt i udstyr”.
1970-1974 Cuda/Barracuda den nye E-body.
Her er et par billeder af Barracuda/Cuda og AAR Cuda og Hemi Cuda
Chrysler lavede den nye model serie E-body på to typer biler Plymouths Barracuda/Cuda og Dodge Challenger.
Formula S blev droppet i 1970 men som tidligere blev alle Barracuda i ” Preformance udgaver” betegnet som Cuda med de nye E-body blev det sat mere i system.
Der var 3 typer
Barracuda alm.
Barracuda Grand Coupe. – luksus præget ekstra udstyr.
Cuda
Det er kendt at E-body Barracuda blev døbt Cuda når den var udstyret med kraftigere under vogn og større motor jeg vil prøve på at få klarhed over det men vær opmærksom på at dette ændre sig i de sidste produktions år hvor Chrysler- forsikringsselvskaber lobbyisme –oliekrise og kundernes ændrede behov også ændrede sig.
1970 Barracuda (BM) og grand coupe (BP) bogstaverne i (xx) er model betegnelse i stelnummer.
Motorer: (198 cui lidt ukendt) – 225 slant six standart motorer – 318 – 340 four barrel – 383 to barrel og 383 four barrel.
Cuda kunne kun bestilles med rallye suspension package ( preformance undervogn )
Motorer: standart motor 383 cui four barrel -335 hk -340 four barrel 275 hk – 440 four barrel 375 hk -440 six barrel 390 hk og 426 Hemi med to four barrel kaburatorer 425 hk, med denne motor bestilt kom der til at stå Hemi Cuda på bilen.
AAR Cuda All A merican Racing kode BS23 kan kun kendes påp motorvalg i vin plate ( stelnummer) 290 hk six barrel. BS23J= 340six barrel 3 x 2 portet kaburatorer dette J kendetegner en ægte AAR Cuda eller Ægte Challenger T/A 1970 som var de eneste model år.
1971.
Grand Cupe blev ikke længere tilbudt i convertible, AAR Cuda blev ikke længere tilbudt.
Barracuda motorer: standard 225 cui slant six – 318 – 383 to barrel – 383 four barrel.
Cuda motorer: standart 383 four barrel – 340 four barrel – 440 six barrel – 426 Hemi, stadigvæk kaldes Cuda for Hemi Cuda når denne motor sad i.
1972.
Store ændringer I E-body serien det er begyndelsen til enden på/I et marked der ændre sig en masse restriktioner og ændrede efterspørgsel gjorde at man slankede hele E-body programmet.
Alle convertible modeller blev sløjfet og motor valg kraftig reduceret men afskaffede mulighed for 15” fælge og gik tilbage til 14” på den måde undgik man også at skulle producere 2 sæt inderskærme, alt blev slanket man indså at det var ved at være slut med de vilde biler……
Barracuda: 225 slant six – 318 cui – 340 four barrel.
Cuda stadigvæk med performance sæt up og 318 og 340 four barrel, bigblock og Hemi kunne ikke længere tilkøbes – tilbage blivende modeller i E-body programmet var Dodge Challenger og Challenger Rallye, Barracuda og Cuda ikke mere grand cupe og convertible og SE.
1973
Barracuda 318 cui og 340 four barrel.
Cuda 318 too barrel og 340 four barrel.
1974.
Både Challenger og Barracuda/Cuda tilbød 2 motorer 318 cui og den nye smallblock 360 cui four barrel, ved køb af Cuda fik kunden stadigvæk ekxtra performance set up og Cuda emblem på bagenden.
Så man kan sige at den stensikre forskel på en Barracuda og en Cuda var undervognen, og bortset fra 440 eller hemi motor var der flere årgange ( 1971 four barrel 383 samt alle varianter i 1972 -1973-1974 ) hvor de delte motorer, så ikke engang det kan bruges som huske regel.
Hele motorprogrammet fulgte den anden E-body type Dodge Challenger.
Challenger: L X B x H 485,9 CM 193,30 CM 129,30 Akselafstand 279,40 CM( 110 inc)
‘Cuda: L X B X H 472,22 CM 190,25 CM 129,30 Akselafstand 274,32 CM( 108 inc)