391 power from a 318

Flere cubic = flere heste.

Chrysler har ikke været helt dumme da de i starten af tresserne fremstillede LA smalblokken. Den fik flyttet knasten et hak op ad og det er vi glade for idag. LA startede med beskedne blot 273 ” i 1964 men voksede hurtigt til bedre kendte 318 i 1967. 1968 blev boremaskiner endnu større hos Chrysler og 340 kom til. Med 340 var boringen 4,04 ” og der er ikke mere plads til større cui.

Fælles for alle 3 er 3,31 ” krumtap slag. 1972 kommer 360″ med 4,0″ boring og 3,58 krumtap slag. og det var det…. Nej nej ,der er mere. En racer fyr der hed Tom fik den ide at off sæt slibe en 360 krumtap og nogle små plejstænger, af et andet fabrikat + speciel fremstillede stempler og kom på på 375 “.  Mopar performance fremstillede efterfølgende en 4” krumtap , for øvrigt samme slag som 392 HEMI fra 57. Det er denne krumtap vi nu lægger i en 318. Hvilken som helst 318 fra 1967 og frem samt magnum motore kan bruges. Er du racer fyr og tænker på rulle knast vil en 318 fra 89 -94 i LA være at foretrække, da der allerede er rulle knast i. Lyfter galleriet er højre til rulle lyfteren som giver meget mere stabilitet ved +500 i lyft.

Topstykker en en anden sag men de gamle 318 toppe bør ikke genanvendes. Alu eller stål betyder ikke det helt store meg det giver sig selv at alu er lettere end stål. Buget toppe kunne være fra FX. Indy kaldet areo heads til ca 400 dollar.   Alu til + 1000 dollar kan også bruges men overvej hvad du har brug for. Med dette krumtap slag vil stempel hastigheden stige og det bedste træk i motoren vil være fra 1500 til ca. 5200 rpm efter knast valg. Måske din gearkasse også skal opdateres.

 

no images were found