Dodge Charger B-body der rykker.

I 1964 stod Carl Cameron og styling teamet fra Chrysler klar med en helt nydesignet  grund platform til en bil, lavet på baggrund af Dodge Cornet- der manglede blot det endelige design arbejde, man skal huske på at dengang var det ikke computer man tegnede på men papir og blyant og så byggede man ideen op i et skelet og beklædte det med ”ler”, Charger navnet kom fra et Dodge Polara projekt et koncept af en bil som stod uden tag.

 

Dodge Charger 1966

 

 

 

 

 

1966 kom Charger på gaden som en noget voldsom fastback  model XP29 den kunne fåes med en 426 hemi i og modellen solgte i 37344 eksemplarer 1967 modellen lignede meget og kunne stadigvæk fås med 5 forskellige motorer . 15788 stk blev solgt i 1967 .

Motor valg 1966-1967

318 cu in (5.2 L) 2bbl LA V8 (1966-67)
361 cu in (5.9 L) 2bbl B V8 (1966-67)
383 cu in (6.3 L) 2bbl B V8 (1966 +67)
383 cu in (6.3 L) 4bbl B V8 1966+1967
426 cu in (7.0 L) 2x4bbl Hemi RB V8 (1966+1967)
440 cu in (7.2 L) 4bbl RB V8 (1967)

og så går det stærkt året er 1968

Den fedeste og ondeste Charger kommer på gaden i helt nyt design og blev en stor succes

Dodge Charger dette er en R/T 1968

 

 

 

 

 

Dodge Charger 1968 XP29 og sportsmodellen XS29 Charger R/T modellen var stærkt inspireret af Dodge`s succes på Nascar man ønskede simpelthen en  mere areodynamisk bil end den 1 generation Charger ,og det fik man   74886 stk Charger blev solgt og 17584 Charger R/T.

 

 

TJA behøves der siges mere - MOPAR

 

Motorvalg 1968-1970

225 cu in (3.7 L) 1bbl  1969-70
318 cu in (5.2 L) 2bbl LA V8 1968-1970
383 cu in (6.3 L) 2bbl B V8 1968-1970
383 cu in (6.3 L) 4bbl B V8 1968-1970
426 cu in (7.0 L) Hemi 2x4bbl RB V8 1968-1970
440 cu in (7.2 L) 4bbl RB V8 1968-1970
440 cu in (7.2 L) 2×3 RB 1970 Six pack

1969 modellen var stort set ens med enkelte designmæssige ændringer og i  1969 kunne man tilbyde flere modeller, Dodge Charger 500, lavet til at kunne deltage i Daytona 500 løbene, reglerne var jo at bilerne skulle være serieproduceret for at deltage i løbene og man havde bemærket at den oprindelige Charger med lidt tilpasning kunne kører meget hurtiger på banen derfor lavede man forbedring af Charger (airdynamik) men man var stadigvær ikke helt tilfreds  og senere under et havlt år efter  udviklede Dodge Charger Daytona med kæmpe hækspoiler som kørte fra alt og alle i Nascar løbene.

i 1969 så salgstallene sådan ud

Charger salg 69142 stk.

Charger R/T  salg 18974 stk.

Charger 500 salg 580 stk.

Charger Daytona  503 stk.

 

 

 

Dodge Charger 500 1969

 

 

 

 

Dodge Charger Daytona 1969 om den er køn kan diskuteres men den er hurtig

 

 

Dodge charger blev lavet  frem til 1978.

Som en afslutning på historien her kan nævnes at Charger 1969 fik en form for genfødsel i det den blev brugt i film serien THE DUKES OF HAZZARD 1979-1985- hvor bilen var orange og navndøbt General Lee som stod oven på taget i det føderale kampflag der var malet på.

 

 

 

 

General Lee DodgeCharger1969 fromThe Dukes of Hazzard.