I 1964 stod Carl Cameron og styling teamet fra Chrysler klar med en helt nydesignet grund platform til en bil, lavet på baggrund af Dodge Cornet- der manglede blot det endelige design arbejde, man skal huske på at dengang var det ikke computer man tegnede på men papir og blyant og så byggede man ideen op i et skelet og beklædte det med ”ler”, Charger navnet kom fra et Dodge Polara projekt et koncept af en bil som stod uden tag.
1966 kom Charger på gaden som en noget voldsom fastback model XP29 den kunne fåes med en 426 hemi i og modellen solgte i 37344 eksemplarer 1967 modellen lignede meget og kunne stadigvæk fås med 5 forskellige motorer . 15788 stk blev solgt i 1967 .
Motor valg 1966-1967
318 cu in (5.2 L) 2bbl LA V8 (1966-67)
361 cu in (5.9 L) 2bbl B V8 (1966-67)
383 cu in (6.3 L) 2bbl B V8 (1966 +67)
383 cu in (6.3 L) 4bbl B V8 1966+1967
426 cu in (7.0 L) 2x4bbl Hemi RB V8 (1966+1967)
440 cu in (7.2 L) 4bbl RB V8 (1967)
og så går det stærkt året er 1968
Den fedeste og ondeste Charger kommer på gaden i helt nyt design og blev en stor succes
Dodge Charger 1968 XP29 og sportsmodellen XS29 Charger R/T modellen var stærkt inspireret af Dodge`s succes på Nascar man ønskede simpelthen en mere areodynamisk bil end den 1 generation Charger ,og det fik man 74886 stk Charger blev solgt og 17584 Charger R/T.
Motorvalg 1968-1970
225 cu in (3.7 L) 1bbl 1969-70
318 cu in (5.2 L) 2bbl LA V8 1968-1970
383 cu in (6.3 L) 2bbl B V8 1968-1970
383 cu in (6.3 L) 4bbl B V8 1968-1970
426 cu in (7.0 L) Hemi 2x4bbl RB V8 1968-1970
440 cu in (7.2 L) 4bbl RB V8 1968-1970
440 cu in (7.2 L) 2×3 RB 1970 Six pack
1969 modellen var stort set ens med enkelte designmæssige ændringer og i 1969 kunne man tilbyde flere modeller, Dodge Charger 500, lavet til at kunne deltage i Daytona 500 løbene, reglerne var jo at bilerne skulle være serieproduceret for at deltage i løbene og man havde bemærket at den oprindelige Charger med lidt tilpasning kunne kører meget hurtiger på banen derfor lavede man forbedring af Charger (airdynamik) men man var stadigvær ikke helt tilfreds og senere under et havlt år efter udviklede Dodge Charger Daytona med kæmpe hækspoiler som kørte fra alt og alle i Nascar løbene.
i 1969 så salgstallene sådan ud
Charger salg 69142 stk.
Charger R/T salg 18974 stk.
Charger 500 salg 580 stk.
Charger Daytona 503 stk.
Dodge charger blev lavet frem til 1978.
Som en afslutning på historien her kan nævnes at Charger 1969 fik en form for genfødsel i det den blev brugt i film serien THE DUKES OF HAZZARD 1979-1985- hvor bilen var orange og navndøbt General Lee som stod oven på taget i det føderale kampflag der var malet på.