Forord:
Det kan være svært at holde tungen lige i munden når det kommer til de forskellige udtryk og modeller fra muskelbil perioden 1968- ca.1973, som udgangspunkt er det vigtigt at noterer sig følgende, Chrysler som producerer Mopar´s havde 2 divisioner der kæmpede venskabeligt om kundernes gunst, Dodge og Plymouth, allerede dengang kunne man se fornuften i at genbruge så meget som muligt af de forskellige platforme og motorer til de forskellige modeller, det holdt simpelthen omkostningerne nede og gjorde at man kunne producerer billige muskelbiler
De forskellige Performance modeller og udtryk fra Dodge and Plymouth.
Plymouth`s Rapid Transit System og Dodge`s Scat Pack var som sådan ens I bevægegrunde over for kunderne, man ville tilbyde de unge købere noget ekstra – nogle referencer til netop deres bil valg og via officelle kanaler tilbyde de high performance reservedele og lave biler der virkelig havde de rigtige high-performance parts. Plymouth var først på banen med Rapid Transit System det fulgte Dodge op med Scat Pack , men omvendt var Dodge først på banen med Super bee en Dodge Cornet med performance udstyr, Plymouth kunne godt se ideen med en performance bil og lavede så modellen Plymouth Road runner, som var lavet på baggrund af en Plymouth Belvedere (skrabet udstyret men performance set up), senere hedder det sig vist at man lage sig mellem Belverde og Satellite ( det var udstyret i de to modeller der gjore om den hed et ene eller andet ) , ideen med Plymouth`s Rapid Transit System og Dodge`s Scat Pack var rigtig god man ville kunne forsyne de unge mennenskere med rigtig gode kvalites mærkede tuningsdele også bremser,undervogn, gear, torsionsstænger mm. indgik i systemet. Rapid Transit betyder noget i retning af hurtig ekspedition og man mistænker lidt Plymouth for at have fundet på det for at få lidt fordel af Dodges r/t( road and Track) modeller som havde kæmpe succes, Dodge havde navnet Scat pack mange mener det kom fra filmen ” det beskidte dusin” gl. 2. verdenskrig film med masser af berømte skuespillere fra den tid af, Scat pack er sværre at over sætte idet det er lidt slang nok noget i retning af ” vilde pak” har du en bedre oversættelse eller falder over en så send mmc en mail.
Der blev produceret flere lækre modeller af performance biler i slut tresserne bla Dodge Charger – dem vi betegner som muskelbiler fra Chrysler blev bygget på B-body platform senere i 1970 kom E-body til med Challenger og Cuda. Bilerne var bygget til at kunne køres hårdt og kontant – sådan var det i starten inden tingene tog fart med hensyn til valg af motorer, udtyr og modeller, det kan være forvirrende og omfattende at lave en nøjagtig række følge af hvordan tingene udviklede sig, men her vil jeg prøve at give et overblik i grove træk og samtidig skematiserer de forskellige performance udtryk.
Tingene tog fart i 1968 det år ramte helt nye og re-designet modeller fra Plymouth og Dodge, man var klar til at give kunderne lækre biler og masser af valgmuligheder B-body størrelsen var perfekt til at skabe en bil der kunne indeholde 4-5 personer og bruges som ”familiebil” og samtidig kunne de sættes op til ”race”.
Samtidig tilpassede man bilerne således at kunder i stor udstrækning kunne sammensætte den som de ønskede m.h.t. udstyr farver ude og inde, man gav bilerne nogle navne, bogstaver,emblemer således at de kunne gradueres alt efter kundens ønske omkring hvor vild en motor og øvrige (tuningsdele) performance dele bilen skulle udstyres med.
Kunderne som købte Dodge kunne melde sig ind i en Scat Pack klub hvor man fik info om bla. Tillægs udstyr til bilerne.
Dodge bilerne kunne kendes på deres striber der kørte hen over bagklappen, omend de kunne fravælges ved køb . Striberne var i 1968 på Charger-Cornet-Super bee -Dart GTS lille- tyk – tyk- lille senere blev det til lille –tyk-lille – nok om striber.
Kravene til bilerne var så enkle at de skulle kunne klarer kvart mile ( 402 m) på max 14 sek. Hver gang 🙂
Dodge havde betegnelsen Scat Pack og en bumblebee stripe hen over bagenden samt R/T navnet som betyder Road and Track ( Vej og Bane ) og Super bee navnet der var baseret på en Dodge Cornet.
Dodge have succes i NASCAR ønskede med Charger der var lavet på Dodge Cornet platform at gør det endnu bedre ( reglerne var jo at bilerne i Nascar skulle være serie produceret og til salg på markedet)
I 1968 tog Dodge skridtet og Charger R/T, Cornet R/T ( Road and Track ) og i midt 68 kom Cornet Super Bee til sammen med den nye Dart 340 GTS. Senere kom Dart Swinger til i 69 sammen med Charger 500 og Charger Dayota. Cornet Super Bee skulle tage kampen direkte op med Plymouyh´s Roadrunner. SuperBee og Roadrunner var muskelbiler der var blevet bygget uden noget luksus, kun hurtighed gjaldt og de var hurtige men tag ikke fejl ,en kunde der købte en R/T med stor motor kunne også godt følge med, det var et valg køber kunne gøre for ikke at få en ”skrabet bil” men hvis vedkommende ønskede lidt luksus og komfort også, omvendt igen købte man fx en Superbeen eller Roadrunner med 426 hemi så kunne dette ikke blive hurtigere – kan du følge mig??? – jeg vil også lige her indskyde at der blev lavet smallblok motorer på 340 cui som p.g.a. lavere vægt og omdrejnings villighed også klarede kravet til at de var R/T.
I 1970 blev den nye Dodge Challenger e-body R/T og i ( T/A kørte sit eget løb 340 cui 6-pack)
1971 kunne den nye Dart Demon 340 også få de pæne striber bagpå sammen med Dodge Challenger 1971 R/T som i øvrigt var tæt på at blive fremstillet som endnu en årgang af T/A men salgstallene og markedet begyndte så småt vise tegn på en ny retning og derefter sluttede Scat Pack æraen temmelig brat, i 1972 var det slut.
Medlemmer af Plymouth`s Rapid Transit System
Plymouth havde deres, GTX, Roadrunner , lavet på Belvedere-satellite modellen, Duster og Plymouth Sport Fury GT og senere Cudaèn.
Plymouth lavede Roadrunneren på Belverde modellen – simpelthen fordi målet var at lave en hurtig bil til så små penge som muligt, til gavn for køber.
Nye regler fra både forsikringer – lovgivning om udslip af gasser – ønsker om økonomiske biler , fik salgs tallene at muskel biler til at dale overalt på U.S. markedet en ny tid skulle til at begynde, skubbet godt på vej af oliekrisen 73` .
Superbee mærke på Doge Cornet Super bee.
R/T STRIBER 1968
Plymouth`s Rapid Transit System modsat Dodge havde Plymouth ikke noget ens genkendeligt mærke/genkendelses striper på deres biler der viste når de var performance men de brugte bla udtryk som GTX og de havde ligesom Dodge motorens størrelse skrevet på bilen,dog var der på Plymouyh Roadrunner nedestående mærker, du vil også kunne se Plymouth`s Air grapper et system der gjorde at føreren inden fra bilen kunne trække i et håndtag og derved åbne en klap i kølerhjelmen således at der kom luft ind direkte ved luftfilter.
Her ses en Plymouth Roadrunner 1968