Vi skifter den gamle 4 bbl ud med en ny. Valget faldt denne gang på en Edelbrock, som efterhånden har fået et særdeles godt ry bla. på nettet og blandt div. klubber world wide.Vores udgangspunkt er en velkendt 318 cciV8 som er standard i en Plymouth fra 77.
Vi skifter den gamle 4 bbl ud med en ny. Valget faldt denne gang på en Edelbrock, som efterhånden har fået et særdeles godt ry bla. på nettet og blandt div. klubber world wide.Vores udgangspunkt er en velkendt 318 cciV8 som er standard i en Plymouth fra 77. Der er ikke noget som helst race i denne vogn , men et dagligt køre behov i hele sommer halvåret. Derfor er der valgt en model med choker.Den gamle 2 BBL Carter caburator er for længst borte og der er en eftermonteret 4 BBL indsugnings manifold med en helt udslidt Termo Qvad carter på bilen. Det laver vi nu om på og håber samtidig på en bedre økonomi. Det er ikke svært og jeg er sikker på at selv din mor kunne gøre det. Se selv på billedserien herunder.
Beslag til Chrysler opsætning, et must der gør livet lettere……. | |
Tidligere et Carter produkt men nu har Edelbrock købt Carter. Modellen har nummer 1406 og er med elektrisk choker. Ander modeller 500 cfm, 750 og en helt ny 800 fås også. | Her er det du skal bruge af værktøj for at operationen kan lykkes. Ringgaffel nøglerne er ½” og 7/16, 13 og 11 mm kan også bruges lille svejsetang kan også være vandpumpetang. Bare kom igang. |
Hvis du ikke gider læse den bog der er med , skal du bare se hele denne side , så kan selv din kone skifte den kaburator. | Ting der gratis følger med i papkassen. Det ser ud til at vi kan komme i mål uden problemer. |
Chrysler kit er kun et lille beslag , men en god investering. Det er umuligt at lave det selv for 180,00 kr. Det har nummer CAR32087 hos Lynet og hos Mancini EDE1481 | Installations vejledning følger med , det er ikke svært det her |
Prop på bagsiden monteres, vi brugte ikke pakgarn eller teflon. | Her skal PCV , Positiv Crankcase Ventilation, sættes til. |
Hvis du stadig har ERG valve på, skal tændings vacum tilsluttes her. | Har du IKKE ERG valve, skal tændings vacum tilsluttes her. 95 % af tilfældene i DK |
Der skal en tændings + på her . Ikke + fra generatoren. Forklaring på diagrammet nederst på siden. Stel er den nederste terminal. | Her har vi så vores test maskine , en 318 fra 77. |
Den er nu også meget pæn, men den duer bare ikke mere. | |
Blå fjeder er retur for spjælene, rød er for kick down. | Vi demonterer det hele. |
Benzin tilførslen demonteres, husk der kommer benzin ud fra svømmer huset. Vi har funder oldemors gamle gardiner frem. | Er der hul er der glæde, øh vi skal ha den gamle pakning af. |
Nu kommer der endelig noget nyt på, den medfølgende pakning. | Den passer, hurra det er nemt. |
Den gamle trækstang skal af, den er IKKE med i kittet.. | Hvis du har Cruise controllen skal denne lille arm også af. |
Her er hvad vi skal genbruge fra den gamle kaburator | Her skal vi sætte det på. |
Som du kan se passer det hele på uden vi skal måle og bore. | Vi husker at spænde proppen på bagsiden . Godt ik. |
It´s history my friend. Farvel og tak Hr. Jimi Carter. | Den passer på , inden du spænder de 4 møtrikker, skal du lige vippe på spjældakslen for at sikre, at den ikke rammer noget i manifolden. |
Vi skærer det gamle rør til med en lille rørskærer, IKKE en nedstryger , det er total forbudt. Grater kan sætte sig i svømmeren. | Du skal bruge en stump 8 mm benzin slange og 2 spændebånd. Som du kan se her bruger vi en helt alm. benzin slange til blyfri benzin. |
Her er det vacum slangen fra tændingen.Vi har IKKE ERG på bilen | Vi tilslutter PCV slangen. |
Denne her blænder vi af med en af de medfølgende propper. | Speedertræk sættes på , kontroler at når speederen er i bund så er der også fuld gas på kaburatoren. Dvs. trækstangen er helt tilbage |
Kich down skal på her, hvis ud ikke køre med kich down lever din gearkasse ikke længe. Det er kich downstangen der regulere olie trykket i gearkassen. | Terminalen til stel er nederst. |
Vi skal bruge en tændings +. Se diagram for din bil . | + til chokeren sidder her. Du kan godt tage chokeren fra, men det er nu en god ting . Der kommer mere om det senere. |
Vi stiller ikke på luftskruerne endnu.. En tur forbi en 3 vejs røggas tester er en god ide. Du får et udskrift og en justering for omkring 300.00 og er godt givet ud. Du kan herefter i fremtiden køre til syn uden bekymringer i den retning. | Pakning mellem luftfilter og kab. passer også, det går næsten for godt det her. |
Base pladen sættes på og vi tilslutter krumtapudluftningen. | Luftfilteret sættes på det fås i forskellige højder. |
Medfølgende gevindstang skrues i bund i midten. | Vi lægger låget på og mærker gevindstangen op, for den er jo alt for lang. Er dit filterelement højere skal gevindstangen jo skæres højere oppe, det er da klart. Husk at lukke din forklap forsiktigt første gang. |
Vi skruer en møtrik på og spænder på det gevind vi IKKE skal bruge mere. Møtrikken får lige et par ekstra rynker på gevindstangen. | Vi skære gevindstangen over. |
Gevindstangen sættes på igen og der kommer en møtrik på til at spænde kontra med, så den ikke rasler løs. | Vi her lagt en lille skive på før vi spænder møtrikken. |
Så må det være tid til en test tur. | |
Vi justerer choker tomgangen i kold tilstand. Max. 1500 RPM. min 1200. | Vi lader chokeren falde og justerer den alm. tomgang til 750 RPM. |
Den starter. Der er godt nok en noget høj tomgang, men der er heller ikke justeret overhoved på noget endnu. Den er ” out of the box” monteret. | Vi læser 2350 RPM ved start, som er alt for meget. 1500 RPM er hvad vi kan finde i service manuellen der følger med i papkassen. |
Så er vi klar. Der skal lige køres lidt på starteren inden der er fyldt op i svømmerhusene. Der er 2 af dem, en på hver side. | Vi fandt et gammelt låg, hvor der står Edelbrock på, det skal vi sgu da ha på. |
Vi har kørt rigtig meget i bilen iår. Bedste økonomi, var ved turen til Øxlesund i Sverige. Vi kørte ca. 110 km/t det meste af tiden og 8,7 på literen er vel ok. Det er en Lidt træt 318 og den kommer ud til vinter , da lejer og ringe skal skiftes ud. Det skal også nok hjælpe lidt på økonomien. Den elektriske choker er let at justere og et must i de kolde måneder. | Hvis du har en 2 bbl på din smal block er det ikke svært at skifte den til en 4 bbl. Det koster selvfølelig en 17 18 hundrede men er efter vores mening givet godt ud. Hvis du kan finde en ny 2 bbl er det jo den billigste vej at gå. Vi har ikke kunne finde noget firma der har det men vi så nogle sidst vi var i USA hos en ophugger.Han var klar over det var en svær vare og ville ha $200,00 pr stk.og de var alle rebuilt, renoveret. Denne Edelbrock er HELT ny og lever op til sit ry. |
Siden her er lavet af Annette og Søren midt i påsken 2005. | Køre bilen så godt. Vi kommer tilbage når vi har kørt 1000 km. |
Mopar V8 273,318,340 og 360 er alle dem, der hedder small block og en 600 kan bruges til dem alle. Dette forudsætter et max RPM på 5500. Køre du med en bigblock ser tallene sådan ud. 361 = 600 CFM, 383 = 625, 400 = 655, 440 = 740.Du kan ikke få en 740 CFM cap. men tag den der ligger tættest på. Vi havde en gang en 225 slant six med en 4 bbl holly på, den var på 390 CFM og kørte faktisk lige så godt som en 2 bbl 318. |
Vi brugte følgende værktøj: ½ tomme stjernegaffel, en 13 mm kunne også bruges,lige kærv skruetrækker 6mm,4″ svensknøgle, 200 gram hammer, lille rørskæer,blå kuglepen til at pege med,
|