Lidt historie til at starte med.
For at holde rammen og formålet med MMC vil vi starte i året 1951. Chrysler havde ikke fået samlet sin motor produktion endnu , så alle mærker under Chrysler Coperation havde sin egen cylindervolume. Dodge havde fx. 270,315 og 325 Chrysler en 301, 331 og 354 Plymouth en 241 og 277. Et stort rod af forskellige boringer og slaglængder.
Man besluttede at få en fælles stradegi mht. motorvolume og samtidig få antallet af dele nedsat. Den gamle A 318, også fejlagtigt kaldet bigblock 318″, blev forløberen. Som standart motor fra 1957 og frem til 1966. Denne motor satte rammerne for den LA block vi idag kender som small block . 3,31″ i slaglængde og 3,91 i boring.
Den havde såkaldte poly head, en lettere sammenligning med HEMI er ikke forkert da selve blocken havde rødder tilbage til den gamle 331 og 354 hemien . Stemplet var fladt men med udskæringer til ventiler. Toppen indvendig, var letter rundet, ala HEMI , og ventilerne var vinklet fra hinanden også ala HEMI.
Alt i alt en fin fin maskine med mekanisk knast. Her skiller den sig så også ud fra LA motoren og rækkefølgen ind/udstødnings ventiler er også som HEMI. En alm. LA knast passer i men har ikke samme rækkefølge med ventilerne. Vægten og kun ca 230 HK fik Chryslers ingenøre til at gå i tænke box.
At lave en ny motor som ikke virkede, ville være dårlig salgs strategi, så man ændrede smart nok størrelsen til 273 cui. Skulle det hele blive en fiasko, ville det ikke gå ud over 318 ellers så gode ry.
Første rigtige small block , lette blok, fra Chrysler var 273 eren fra 1964. Bygget bla. til A body som til 1964 kun havde den lange OHV 1960 slant 6 motor . Den nye støbe teknik fik den nye LA blok til at tabe 30 Kg. Et nyt topstykke og en ny ventil opsætning, lånt fra bigblockB og RB, gav et flot og meget kompakt udsende. 180 HK blev det til og det var fint til en Dart eller Valiant.
Smalblock med betegnelsen LA, lightcasting A blok er følgende: 273″ 1964 til 1968. 318″ 1967 til 1992. 340″ fra 1968 til 1973. 360 ” fra 1973 til 1992. Alle smalblocks efter 1992 blev sjovt nok markedsført af Chrysler som , All new engine, hvilket langt fra var sandt.
De kom til at hedde 5,2 = 318″ og 5,9 = 360″ og MAGNUM navnet kom også til smallblokken . Sandheden var at blokken var den samme som den lettere ændrede 1987 block . Topstykkerne passer frem og tilbage men IKKE manifolden. Vinklen på indsugnings bolten er ændret til en lodret stilling. Skulle du finde en 1993 360 med indsprøjtning , kan alm. karburator manifold findes hos Mopar Perf. Det er også muligt at sætte MAGNUM topstykker på en gl. LA motor og der er noget at hente her. 1,78 ventiler vs, 1,92 .
Der er forstærket og ændret løftergalleri og den er beregnet til rulle løftere fra fabrikken. Selve blokken virker også stærkere i legeringen. en 1987 og frem block, har sjældent den store vendekant som de gamle , præ 87 kan have.