Kom i størrelser som følger B engine 350″ 361″, 383″ 400″ og RB 383″, 413″, 426″, 440″. Hvis HEMI lige skal nævnes , så er det en RB block med nogle få ændringer. De fysiske mål på blocken er de samme som en fx, 440. En 426 HEMI har samme boring som en B 383 , nemlig 4,25.
B og RB motorenes historie starter med en 350 og 361 i 1958 og en RB i 1959 på 383 “. 383 RB er ikke den samme som B 383 fra 1960.
1960- 1972 383″ er den mest byggede motor af alle big block, ca. 3000000. stk. 1966-1978 440 er nummer 2 med 3700000 stk.
Tænk dem stå og vræle med 5500 RPM på en gang. Det ville sætte jorden ud af kurs .
B og RB var direkte efterkommer af Chryslers første V8, nemlig fra 1951, 331” HEMI. Hemi story, er ikke her, men kommer senere. Old HEMI som den kaldes, var et kæmpe rod af forskellige slaglængder og boringer mellem Chrysler, Dodge og Desoto. Med de nye motore, ville man begrænse antallet af reservedele ved en fælles strategi om motor produktion. Du bemærkede at Plymouth ikke blev nævnt ?, de fik aldrig en old HEMI. De måtte nøjes med de små flat head 6 og 241, 259 V8 i 1955 og 277 , 301 V8 der kom i 1956. Plymouth var jo også den billigste model under Chrysler Coperation.
Nu kom så den Bigblock som vi alle er så stolte af. Alle der ved lidt om Mopar ved at en bigblock vil frem. Det var Chrysler staff der udviklede og skulle tidligt i denne udvikling tage stilling til om man skulle bruge HEMI toppe eller Wedge design.
Der blev Wedge , det kileformede forbrændings kammer,som gjorde motoren mere compakte. Billigere at samle, da der er mindre dele.